Fen bilimleri dersinde maddeyi niteleyen özellikler konusunu işledik. Bazı maddelere dokunma, bakma, onları tatma ve koklamanın canlı vücuduna zarar verebileceğini tartıştık. Bunu göstermek amacıyla sınıfta "Kuru Buz Deneyi" yaptık. Bu deneyi yaparken alınması gereken güvenlik önlemlerini aldık.
Fen Bilimleri Maddeyi Niteleyen Özellikler Ders Planı 5E Modeli
Fen bilimleri dersi maddeyi niteleyen
özellikler konusu ders planı ile ilgili görseller planın sonunda yer
almaktadır.
BÖLÜM 1
- DERSİN ADI: Fen Bilimleri
- SINIF: 3. Sınıf
- ÜNİTE ADI / NO: Maddeyi Tanıyalım – Madde ve Doğası
- KONU: Maddeyi Niteleyen Özellikler
- ÖNERİLEN SÜRE: 6 ders saati
- BELİRLENEN SÜRE: 30 dakika
BÖLÜM 2
ÖĞRENCİ KAZANIMI
- 3.4.1.2. Bazı maddelere dokunma, bakma, onları tatma ve koklamanın canlı vücuduna zarar verebileceğini tartışır.
-Gerekli güvenlik tedbirlerini alır.
- 3.4.1.3. Bireysel olarak veya gruplar halinde çalışırken gerekli güvenlik tedbirlerini almada sorumluluk üstlenir.
BİLİMSEL SÜREÇ BASAMAKLARI
- Olmuş olayların sebepleri hakkında gözlemlere dayanarak açıklamalar yapar.
- Öğretmen gözetiminde sınıf içi etkinliklerde gerekli malzeme ve araç gereçleri seçer; becerikli, emniyetli ve etkin bir şeklide kullanır.
- Problemle ilgili önceki bilgileri hatırlar ve yeni bilgi toplar.
- İnceleme yaparak tahminde bulunur.
- İşlenen verileri ve oluşturulan modeli yorumlar.
- Elde edilen bulgulardan desen ve ilişkilere ulaşır.
ÜNİTE KAVRAMLARI
Sertlik/yumuşaklık, esneklik, kırılganlık, renk, koku, tat,
pürüzlü ve pürüzsüz olma
ÖĞRETME-ÖĞRENME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Buluş yoluyla öğretim stratejisi, bilgisayar destekli
öğretim, anlatım yöntemi, tartışma yöntemi, soru- cevap öğretim tekniği, beyin
fırtınası tekniği, drama tekniği, kavram haritası, çalışma yaprakları
KULLANILAN ARAÇ GEREÇLER ve KAYNAKLAR
Öğretmen: Bilgisayar ve projeksiyon,
Kuru buz deneyi için kuru buz, su, sıvı sabun, tencere, küp,
kavram haritası.
Öğrenci: Drama için kullanılacak malzemeler (İlk yardım
seti, temiz su, önlük, ısıya dayanıklı eldiven, kimyasallardan koruyucu
eldiven, koruma için maske.) çalışma yaprakları, bilgi kartları.
BÖLÜM 3
ÖĞRETME - ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
GİRİŞ
Öğretmen sınıfa girer ve konuyla ilgili ilgi çekici bir
video izletir. Çocukların ilgisini konu üzerine toplar.
KEŞFETME
Öğretmen ‘Sizin de soğan kesilirken gözleriniz hiç yandı
mı?’ şeklinde soru sorar. ‘Bu kedinin yaşadığı gibi günlük hayatımızda bizi
rahatsız edecek durumlar karşımıza çıkabilir. Hatta bazen bu sadece gözümüzü
acıtmakla kalmayabilir.’ denir. Öğretmen öğrencileri rastgele seçerek dört
gruba ayırır. Hazırladığı çalışma yapraklarını gruplara dağıtır. Çalışma
yapraklarındaki metinleri grupların kendi içinde okumalarını ve soruları
tartıştırmalarını ister. Gruplara soruların cevaplarını yazmaları için ayrı bir
yaprak verir.
Öğretmen öğrencilere canlandırmaları için her grubun iki
dakikası olduğunu söyler. Dramatizasyon öncesinde öğrencilere bu malzemeleri
kullanabileceği söylenir: İlk yardım seti, temiz su, emniyet gözlükleri, önlük,
ısıya dayanıklı eldiven, kimyasallardan koruyucu eldiven, koruma için maske.
Öğrenciler drama için rollerini belirler ve gruplar sırayla bu metinleri dramatizasyon
yoluyla sınıfta canlandırır.
Canlandırması biten grup metnini sınıfa okur ve sınıfça
grupların verdiği cevaplar tartışıldıktan sonra diğer grubun canlandırılmasına
geçilir.
Öğrencilerin tartışmalara katılarak sınıf içinde aktif
olmasına önem verilir.
AÇIKLAMA
Yapılan çalışmanın değerlendirilmesi yapılır. Öğrencilerin
konu ile ilgili ne bilip bilmedikleri öğrenilip, yanlış biliyor ise doğruyu
öğrenmesi sağlanır. Öğretmen şimdi bu konuştuklarımızı ve incelemelerimizi
toparlayacaklarını söyler. Öğretmen slayttaki görsellerle beraber ne olduğunu
bilmediğimiz maddeleri koklayarak, dokunarak ya da tadarak tanımaya çalışmanın
sonuçlarının tehlikeli olabileceğini tanıtır.
Öğretmen laboratuvarda çalışırken Öğretmen laboratuvarda
çalışırken alınması gereken güvenlik önlemlerini bir gösteri deneyi yaparak
verir. Kuru buz deneyinde öğretmen önlük, eldiven ve gözlük takar. Deney
öğretmen masasının üzerinde yapılır. Öğrenciler deney malzemelerine dokunmamalı
ve deneyi uzaktan izlemelidir. Öğretmen önlüğünü, eldiven ve gözlüklerini
taktıktan sonra deneye başlar.
DERİNLEŞTİRME
Öğrenciler açıklama kısmında öğrendiklerini bu etkinlikte
uygular. Bilgi somutlaştırılarak derinleşmesi sağlanır. Açıklama kısmında
öğrendiklerini bu oyun ile derinleştirirler.
Renkli fon kartonların üzerinde maddelerin isimleri ve
resimleri vardır. Öğretmen bunları A4 kağıdında ayrı ayrı çıkarmış ve videoda
olduğu gibi yere koymuştur. Gönüllü altı öğrenci oyun alanına alınır. Oyunda
renkli yüzeylerden oluşan küpü öğretmen kullanır. Öğretmen küpü atarken
öğrencilerden sesli bir şekilde ‘hooop!’ demelerini ister. Oyuna başlamadan
önce öğretmen kuralları söyler ve bir deneme oyunu oynatır.
DEĞERLENDİRME
Kavram haritası üzerinden konu özetlenir.
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
GİRİŞ
Öğretmen sınıfa girer, selamlaşma bittikten sonra ‘Dün
internette araştırma yaparken sizin de ilginizi çekeceğini düşündüğüm bir video
izledim. Bu videoyu size de izletmek istiyorum. Hiçbir kedinin ağladığını
görmüş müydünüz, hem de bir soğan yüzünden?’ diye sorularak video
izletilir.
KEŞFETME
‘Sizin de soğan kesilirken gözleriniz hiç yandı mı?’
şeklinde soru sorulur.
‘Bu kedinin yaşadığı gibi günlük hayatımızda bizi rahatsız
edecek durumlar karşımıza çıkabilir. Hatta bazen bu sadece gözümüzü acıtmakla
kalmayabilir.’
Öğretmen öğrencileri rastgele seçerek dört gruba ayırır.
Hazırladığı çalışma yapraklarını gruplara dağıtır. Çalışma yapraklarındaki
metinleri grupların kendi içinde okumalarını ve soruları tartışmalarını
ister. Gruplara soruların cevaplarını yazmaları için ayrı bir yaprak verir.
Öğretmen öğrencilere canlandırmaları için her grubun iki
dakikası olduğunu söyler. Dramatizasyon öncesinde öğrencilere bu malzemeleri
kullanabileceği söylenir: İlk yardım seti, temiz su, emniyet gözlükleri, önlük,
ısıya dayanıklı eldiven, kimyasallardan koruyucu eldiven, koruma için maske.
Öğrenciler drama için rollerini belirler ve gruplar sırayla bu metinleri
dramatizasyon yoluyla sınıfta canlandırır.
Canlandırması biten grup metnini sınıfa okur ve sınıfça
grupların verdiği cevaplar tartışıldıktan sonra diğer grubun canlandırılmasına
geçilir. Öğrencilerin tartışmalara katılarak sınıf içinde aktif olmasına önem
verilir.
Dramatizasyon Çalışma Yaprağı 1
Okuldan eve geldiniz.
Aile büyükleriniz evde temizlik yapıyordu. Size evde boya yapıldığını ve evdeki
kokuların sizi rahatsız edeceğini söyleyerek evden uzaklaşmanızı söylediler.
Siz de çantanızı odaya bırakıp dışarı oyun oynamaya çıkacağınızı söylediniz.
Odanızı gördüğünüzde sevmediğiniz bir renge boyanmıştı. Yerde duran kutunun
boya kutusu olabileceğini düşünerek açtınız. Odanızı istediğiniz renge
boyamanın eğlenceli olacağını düşünmüştünüz. Ancak kutuyu açtığınız anda etrafa
yayılan tiner kokusu başınızı döndürmeye başlamıştı.
1) Siz hiç böyle bir durumla karşılaştınız mı? Bu durumda olsaydınız
ne yapardınız?
2) Ne olduğunu bilmediğimiz bazı maddeleri koklayarak
karşılaşabileceğimiz tehlikeler nelerdir?
3) Bu tehlikelerden korunmak için alınması gereken önlemler
neler olabilir?
Dramatizasyon Çalışma Yaprağı 2
Hafta sonu güzel
havayı değerlendirmek için ailecek ormana pikniğe gittiniz. Piknik alanı çok
güzel bir yerdi. Kuş cıvıltılarının duyulduğu yemyeşil ağaçlarla kaplı bu yerde
hep beraber oyunlar oynadınız. Her şey çok güzel geçiyordu. Sonra kardeşinizle
birlikte ormanda gezinti yapmak istediniz. Aile büyükleriniz piknik yerinden
uzaklaşmamanızı söyleyerek size izin verdiler. Siz çiçek toplarken kardeşiniz
ağaçların altında bulduğu bir mantarı yediğini ve midesinin ağrımaya
başladığını söyledi.
1) Siz hiç böyle bir durumla karşılaştınız mı? Bu durumda
olsaydınız ne yapardınız?
2) Ne olduğunu bilmediğimiz bazı maddelerin tadına bakarak
karşılaşabileceğimiz tehlikeler nelerdir?
3) Bu tehlikelerden korunmak için alınması gereken önlemler
neler olabilir?
Dramatizasyon Çalışma Yaprağı 3
Mahallenize yeni oyun
parkı yapıldığı için çok mutluydunuz. Ablanıza sizi bu yeni yapılan oyun
parkına götürmesi için ısrar ettiniz. Ablanız da bu isteğinizi kırmadı ve sizi
parka götürdü. Parka geldiğinizde arkadaşlarınız da oradaydı ve neşe içinde
oyun oynuyorlardı. Ablanızdan izin aldınız ve arkadaşlarınızın yanına saklambaç
oynamaya koştunuz. Kendinize çok iyi bir saklanma yeri bulduğunuzu düşünerek
trafonun yanına saklandınız. O sırada renkli kablolar dikkatinizi çekti.
Arkadaşlarınız sizi bulmadan önce bu kablolarla oynamak istediniz. Tam
dokundunuz ki kablolar birden yandı ve siz bayılırken son duyduğunuz şey
ablanızın çığlığı oldu. Uyandığınızda hastanedeydiniz. Aileniz parkta
bayıldığınızı ve çok korktuklarını söyledi.
1) Siz hiç böyle bir durumla karşılaştınız mı? Bu durumda
olsaydınız ne yapardınız?
2) Ne olduğunu bilmediğimiz maddelere dokunarak
karşılaşabileceğimiz tehlikeler nelerdir?
3) Bu tehlikelerden korunmak için alınması gereken önlemler
neler olabilir?
Dramatizasyon Çalışma Yaprağı 4
Sabah erkenden
kalktınız. Kahvaltınızı yaptıktan sonra okula gitmek için yola çıktınız.
Arkadaşlarınızla buluşup birlikte okula gittiniz. Okulda 23 Nisan hazırlıkları
vardı ve şenliklere çok az kalmıştı. Çok heyecanlıydınız çünkü şenliklerde
görev alacak öğrenciler bugün seçilecekti. Marşlar çalıyor ve öğrenciler
oynuyorlardı. Siz de arkadaşlarınızla birlikte trampet çalışmalarına
katıldınız. Trampeti boynunuza astınız ve rap rap yürürken bir yandan da
çalıyordunuz. Öğretmeninizin sizi seçeceğinden emindiniz çünkü çok iyi
çalıyordunuz. Bunu arkadaşınızla paylaştınız o ise karşınıza geçip sevimsiz bir
üslupla ‘Sen katılamazsın, ayağın aksıyor, sırayı bozuyorsun ve göze hoş
görünmüyorsun.’ dedi. O anda çok üzüldünüz ve koşarak sınıfa gittiniz.
Arkadaşınız size kötü davranıyordu ve bu yüzden ona çok kızgındınız. Ona bir
ders vermenin iyi olacağını düşündünüz ve çantanızdan yapıştırıcıyı çıkartıp arkadaşınızın
suluğuna damlattınız. Arkadaşınız gelip suluğundan suyunu içtiği anda az kalsın
yere yıkılıyordu. Sınıftaki arkadaşlarınızla birlikte yardım için hemen
öğretmeninize koştunuz. Çok korkmuştunuz çünkü yaptığınızın bu kadar ağır bir
sonucu olabileceğini düşünmemiştiniz.
Öğretmeniniz arkadaşınız için ambulans çağırdı. Sizse arkadaşınızı o
halde gördükçe utanıyor ve gözyaşlarınızı tutamıyordunuz.
1)Siz hiç böyle bir durumla karşılaştınız mı? Bu durumda
olsaydınız ne yapardınız?
2)Ne olduğunu bilmediğimiz bazı maddelerin tadına bakarak
karşılaşabileceğimiz tehlikeler nelerdir?
3)Bu tehlikelerden korunmak için alınması gereken önlemler
neler olabilir?
AÇIKLAMA
Yapılan çalışmanın
değerlendirilmesi yapılır. Öğrencilerin konu ile ilgili ne bilip bilmedikleri
öğrenilip, yanlış biliyor ise doğruyu öğrenmesi sağlanır. Öğretmen şimdi bu
konuştuklarımızı ve incelemelerimizi toparlayacaklarını söyler. Slayt üzerinden
aşağıdaki bilgiler verilir.
-Yapıştırıcı, boya, çamaşır suyu ve bulaşık deterjanı gibi
maddelerin kokusunun yayıldığı ortamlarda uzun süre durmamalısınız. Bu
maddelerin kokusu hem burnunuza hem de vücudunuza zarar verebilir. Bu duruma
benzer şekilde, sigara dumanı olan ortamlarda bulunmak da burnunuza ve
vücudunuza zararlıdır. Bu nedenle sigara içilen ortamlardan uzak durmalı ve
sigara içenleri de sizden uzak durmaları için uyarmalısınız.
-Porselen, cam bardak ve deney tüpü kırılgan maddelerdir. Bu
maddeler elinizden düştüğünde kırılabilir. Etrafa yayılan parçaları derinize
zarar verebilir. Bu tür maddeleri kullanmaya başlamadan önce üzerlerinde çatlak
olup olmadığına dikkat etmelisiniz.
-Elektrikli aletlerin yıpranmış hâlde olan kablolarına
dokunmamalısınız. Yıpranmış hâldeki kablolar elektrik çarpmalarına neden
olabilir. Bu da can güvenliğinizi tehlikeye atar. Hasarlı kablolar gördüğünüzde
büyüklerinize haber vermelisiniz.
-Ocakta pişen yemek, çaydanlıkta kaynayan çay çok sıcaktır.
Sıcak maddeler derinize zarar verebilir. Örneğin, kaynayan çay elinize
dökülürse elinizi yakar. Bu nedenle sıcak maddelere dokunmamalısınız.
-İlaçlar ve temizlik malzemeleri amaçları dışında
kullanılmamalıdır. Bu tür maddeler ev içinde korunaklı yerlerde saklanmalıdır.
-Kolonya ve yapıştırıcı gibi bazı maddelerin kokusu rahatsız
edici olabilir. Bu tür maddeleri kullanırken bulunduğunuz ortamdaki pencereleri
açmalısınız. Böylece bulunduğunuz ortama sürekli temiz hava gelir.
Öğretmen
laboratuvarda çalışırken alınması gereken güvenlik önlemlerini bir gösteri
deneyi yaparak verir. Kuru buz deneyinde öğretmen önlük, eldiven ve gözlük
takar. Deney öğretmen masasının üzerinde yapılır. Öğrenciler deney
malzemelerine dokunmamalı ve deneyi uzaktan izlemelidir. Öğretmen önlüğünü, eldiven
ve gözlüklerini taktıktan sonra deneye başlar.
KURU BUZ DENEYİ
Deneyin konusu: Bazı maddelerin tehlikeli olabileceği
Deneyin amacı: Laboratuvarda bazı maddelerle çalışırken
alınabilecek güvenlik önlemlerini kavratmak
Deney malzemeleri
- Birkaç parça kuru buz
- Sıcak su
- Bir kap,
- Eldiven
- Önlük
Öğretmen eldiven ve önlüğünü taktıktan sonra düz bir zemine
tencereyi koyar. Tencereye su ekler. Ardından kuru buzu suyun içerisine döker.
Sorulacak Sorular
“Şimdi bir bilim insanı olduğumuzu düşünelim. Yapacağımız bu
deneyde tehlikeli maddelerle çalışıyoruz ve kendimizi bu maddelerden
gelebilecek tehlikelere karşı korumamız gerekiyor. Sizce hangi güvenlik
önlemlerini almalıyız?” şeklinde öğrencilere sorulur.
Deneyin sonucu:
Öğrenciler
laboratuvarda kullanılan bazı maddelerin vücudumuza zarar verebileceğini fark
eder ve gerekli güvenlik önlemleri almamız gerektiğini kavrar.
DERİNLEŞTİRME
Öğrenciler açıklama kısmında öğrendiklerini bu etkinlikte
uygular. Bilgi somutlaştırılarak derinleşmesi sağlanır.
Renkli fon kartonların üzerinde maddelerin isimleri ve
resimleri vardır. Öğretmen bunları A4 kağıdında ayrı ayrı çıkarmış ve videoda
olduğu gibi yere koymuştur. Gönüllü beş öğrenci oyun alanına alınır. Oyunda
renkli yüzeylerden oluşan küpü öğretmen kullanır. Öğretmen küpü atarken
öğrencilerden sesli bir şekilde ‘hoop!’ demelerini ister. Oyuna başlamadan önce
öğretmen kuralları söyler ve bir deneme oyunu oynatır.
‘Bugünkü oyunumuz çok
zevkli ve eğlenceli. Yerde duran maddelerin hangi durumlarda tehlikeli olabileceğini
hep birlikte oynayarak öğreneceğiz. Gördüğünüz gibi elimde renkli yüzeylerden
oluşan bir küp var. Bu küpü yere atacağım. Ben küpü attıktan sonra yere
düşünceye kadar hep birlikte ‘hoop!’ diyeceğiz. Küp yere düşünce üst yüzeyde
hangi renk varsa o rengin önünde duran öğrenci bir adım atlayacak. Kartonun
üzerine geldiğinizde size bir sorum olacak: (Örneğin) Tarım ilacı bize hangi
durumlarda zarar verebilir? Tadına bakabilir miyiz? Hayır, o zaman ağzımızı
elimizle kapatalım. Dokunabilir miyiz? Hayır; o zaman ellerimizi gösterelim.
Koklayabilir miyiz? Hayır, o zaman elimizle burnumuzu kapatalım. Çıplak gözle
bakabilir miyiz? Hayır, o zaman ellerimizle gözümüzü kapatalım. Eğer bu
maddenin vücudumuza zarar vermeyeceğini düşünüyorsak da hep birlikte zıplayalım.
Kartonun üzerine gelen çocuk tüm sınıfa yapması gereken hareketleri
yaptırdıktan sonra küpü tekrar atacağım ve sıra diğer çocuğa geçecek. Oyun,
öğrencinin rengindeki son karta gelmesiyle bitecek.’
DEĞERLENDİRME
Kavram haritası materyali ile öğrenilenlerin üzerinden
geçilir.
DERSİN DİĞER DERSLERLE İLİŞKİSİ
Öğretmen çalışma yapraklarında yer alan metni dramatizasyon
ile canlandıracaktır.
PLANIN UYGULAMASINA YÖNELİK AÇIKLAMA
Kazanımlar programda 6 ders saati belirtilmiştir. Bu planın
uygulanma süresi 30 dakika ile sınırlıdır.
(Kuru Buz Deneyi)
Fen bilimleri dersi maddeyi niteleyen özellikler konusu ders planı ile ilgili görüşlerinizi yorum yaparak bize bildirebilirsiniz.
Sınıf Fen Bilimleri Maddeyi Niteleyen Özellikler Ders Planı yine litaretüre geçecek cinsten olmuş emeğinize sağlık
YanıtlaSilHocam emeğinize sağlık çok guzel anlatmışsınız. Bilgi için tsk ederim
YanıtlaSilÖzellikle deneyler ile güçlendirilmesi hoşuma gitti zira sayısal dersler öğrencileri pek sarmıyor ama böylesi dersi sevdir :) tebrikler.
YanıtlaSilKardeşim için gerçekten kullanışlı bir blog ödevlerine yardım olması açısından ziyaret ediyoruz paylaşımlar için teşekkürler hocam emeğine sağlık.
YanıtlaSilBoyle guzel anlatimlara bayiliyorum. Emeginize saglik
YanıtlaSil3.sınıf Fen Bilimleri Maddeyi Niteleyen Özellikler konusu için çok detaylı bilgiler vermişsiniz. Özellikle Çalışma Yaprağı başlıklı örnekler gayet etkileyici olmuş. Bu örneklerle çocuklar tehlikeli şeyleri öğrenebilir. Bu arada bir hayli değişti sizin buralar. Adı değişti sitenin ve tamamen bu tür eğitim konuları paylaşmaya başladınız. Bu konuları ele alan siteler çok yok. Bu açıdan gayet olumlu oldu diye düşünüyorum. Yolunuz açık olsun.
YanıtlaSilMatematik dersine göre fen bilimleri daha eğlenceli oluyor . Çok güzel anlatmışsınız
YanıtlaSil