Fen bilimleri dersinde saf madde ve karışım konusunu işledik. Maddeleri saf madde ve karışım şeklinde sınıflandırarak aralarındaki farkları açıkladık. Karışımları ayırmak için eleme, süzme ve mıknatısla ayırma yöntemleri üzerinde durduk.
Fen Bilimleri Saf Madde ve Karışım Ders Planı 5E Modeli
BÖLÜM 1
- DERSİN ADI: Fen Bilimleri
- SINIF: 4. Sınıf
- ÜNİTE ADI / NO: Maddenin Özellikleri / Madde ve Doğası
- KONU: Saf Madde ve Karışım
- ÖNERİLEN SÜRE: 6 ders saati
- BELİRLENEN SÜRE: 30 dakika
ŞARKININ SÖZLERİ
Neler oluyor 4-A’da
Karışımların dili olsa olsa
Mıknatıs geldiğinde
Çiviyi çekip alsa
Çivi gitmez sanmıştım
Bir de baktım ki gitti orda orda
Anladım ki çok yanılmışım
Çivi artık mıknatısta
Saf madde tek türden
Oluşuyormuş demek
Karışımlar tek olmuyor
Birden çok olsa gerek
Masadaki beherlerde
İçlerinde maddeler
Tuz geliyor su geliyor
Ne olacak acaba?
Tuzlu su
Neler oluyor 4-A’da
Karışımların dili olsa olsa
Elekler geldiğinde Taşlar üstte kalsa
Talaş ayrılmaz sanmıştım
Suyun içine düştüğünde önce
Anladım ki çok yanılmışım
Talaş artık süzgeçte
Limon desem limon değil
Tatlı bir içecek
Üzüm desem üzüm değil
Tabaktaki bir kek
Çiçek desem çiçek değil
Kocaman bir demet
Çivi geliyor düğme geliyor
Nasıl ayrılacaklar
Mıknatıs
Neler oluyor 4-A’da
Karışımların dili olsa olsa
Mıknatıs geldiğinde
Çiviyi çekip alsa
Çivi gitmez sanmıştım
Bir de baktım ki gitti orda orda
Anladım ki çok yanılmışım
Çivi artık mıknatısta
Saf madde tek türden
Oluşuyormuş demek
Karışımlar tek olmuyor
Birden çok olsa gerek
Masadaki beherlerde
İçlerinde maddeler
Tuz geliyor su geliyor
Ne olacak acaba?
Tuzlu su
Neler oluyor 4-A’da
Karışımların dili olsa olsa
Elekler geldiğinde Taşlar üstte kalsa
Talaş ayrılmaz sanmıştım
Suyun içine düştüğünde önce
Anladım ki çok yanılmışım
Talaş artık süzgeçte
Limon desem limon değil
Tatlı bir içecek
Üzüm desem üzüm değil
Tabaktaki bir kek
Çiçek desem çiçek değil
Kocaman bir demet
Çivi geliyor düğme geliyor
Nasıl ayrılacaklar
Mıknatıs
BÖLÜM 2
ÖĞRENCİ KAZANIMI
- F.4.4.5.1. Günlük yaşamında sıklıkla kullandığı maddeleri saf madde ve karışım şeklinde sınıflandırarak aralarındaki farkları açıklar.
- F.4.4.5.2. Günlük yaşamda karşılaştığı karışımların ayrılmasında kullanılabilecek yöntemlerden uygun olanı seçer. Eleme, süzme ve mıknatısla ayırma yöntemleri üzerinde durulur.
BİLİMSEL SÜREÇ BASAMAKLARI
- Nesneleri (cisim, varlık) veya olayları çeşitli yollarla bir veya daha çok duyu organını kullanarak gözlemler.
- Bir cismin şekil, renk, büyüklük ve yüzey özellikleri gibi çeşitli özelliklerini belirler.
- Olmuş olayların sebepleri hakkında gözlemlere dayanarak
- Neden-sonuç ilişkileri kurabilir. Açıklamalar önerir.
- İşlenen verileri ve oluşturulan modeli yorumlar.
- Elde edilen bulgulardan desen ve ilişkilere ulaşır.
- Analitik düşünme becerisi gelişir.
ÜNİTE KAVRAMLARI
Saf madde, karışım, eleme, süzme ve mıknatısla ayırma
yöntemleri
ÖĞRETME - ÖĞRENME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Buluş yoluyla öğretim stratejisi, bilgisayar
destekli öğretim, soru- cevap öğretim tekniği, anlatım yöntemi, örnek olay
incelemesi, deney yöntemi, gözlem yapma, kavram haritası, beyin fırtınası
KULLANILAN ARAÇ GEREÇLER ve KAYNAKLAR
- Deneylerde yazılı olan deney malzemeleri, akıllı tahta
- 4. sınıf Fen Bilimleri kitabı (MEB)
- Öğretmenin hazırladığı video destekli şarkı
- Google görseller
BÖLÜM 3
ÖĞRETME - ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
GİRİŞ
Öğretmen
derse öğrencilerine getirdiği tarif kitabını göstererek başalar.
KEŞFETME
Tarif
kitabının içinde neler olabileceğini öğrencilere sorar. Öğrencileri konuya
hazırlayabilmek için öğrencilerin kitaptan seçtiği bir tarifi yapmalarını
ister. ”Yap-Boz” etkinliği yapılır.
AÇIKLAMA
Yapılan
etkinliklerden yola çıkarak her etkinlikten sonra öğrencilerle neler yaptıkları
konuşulur sorular sorulur ve saf madde, karışım, eleme ile ayırma, süzme ile
ayırma, mıknatıs ile ayırma kavramlarına ulaşılır. Öğretmen slayt yardımı ile
eksik kısımları tamamlar.
DERİNLEŞTİRME
Açıklama kısmında öğrenilenlerin pekiştirilmesi için öğretmen ilk
olarak “Ben Neyim?” etkinliğini ardından “Yap-Boz” etkinliğini öğrencilerle
birlikte yapar.
DEĞERLENDİRME
Kavram haritasındaki boşluklar öğrencilerle birlikte doldurulur.
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
GİRİŞ
Öğretmen derse elinde bir tarif
kitabı ile girer. Bu kitabın içinde neler olabileceğine öğrencilere
sorar. İçinde yemek tarifleri olduğuna ulaştığı zaman öğrencilere bugün bu
kitaptan seçtikleri bir tarifi sınıfta yapacaklarını söyler.
KEŞFETME
(Öğretmen sınıf mevcuduna göre öğrencileri
ya gruplara ayırarak ya da bireysel olarak çalıştırabilir.)Öğrenciler
seçtikleri tarifi hazırladıktan sonra ne yaptıklarını anlatılar. Öğrencilerden
ellerinde bulunan malzemeleri “karıştırarak” bir yiyecek veya içecek elde
ettiklerinin söylenmesi beklenir. Gelen cevaplardan sonra öğretmen bu şekilde
birden fazla madde karıştırarak elde ettiğimiz maddeye karışım dendiğini az
önce herkesin bir karışım oluşturduğunu söyler. Öğrencilere limonata
dediklerinde akıllarına ne geldiği sorulur.(Limon, Şeker, Su, Buz)Akıllarına
direk limonata değil de hazırlarken içine koydukları maddelerin geldiğini
söylenir. Limon dendiğinde akıllarına ne geldiği hangi madde geldiği sorulur.
Herkesin aklına limonun kendisinin geldiği farklı bir madde gelmediği söylenir.
Limonata gibi içinde birden fazla madde bulunduran karıştırılarak oluşan
maddelere karışım dendiği söylenir. Limon gibi söylendiğinde akla sadece tek
bir tür madde gelen içinde tek tür barındıran maddelere de saf madde dendiği
söylenir.
Öğrencilerden karışım ve saf maddeye örnek
vermeleri istenir.
“Yap-Boz” etkinliğine geçilir. Sınıf üç
gruba ayrılır. Gruplara sırasıyla şu karışımlar verilir:
1.GRUP: Bahçeden alınan toprak-taş karışımı
2.GRUP: Çay-su karışımı
3.GRUP: Zımba teli-Kürdan
Öğrencilere dağıtılan karışımların içinde
hangi maddeler olduğunu sorarız. Bu maddeleri 2 dk süre vererek ayırmalarını
isteriz. Süre bittikten sonra gruplara sırayla neler yaptıklarını, zorlanıp
zorlanmadıklarını, ne yapsalardı daha kolay olurdu gibi sorular sorulur.
Ardından her gruba bir tane mıknatıs bir tane süzgeç bir tane elek verilir ve
bunları kullanarak tekrar maddeleri birbirinden ayırmaları istenir. İşlem
bittikten sonra gruplara ne ile karışımları ayırdıkları sorulur ve tahtaya
yazılır. Gruplara sırayla yaptıkları ayırma yöntemlerinin isimleri söylenir.
AÇIKLAMA
Slayt yardımı ile öğrencilere saf
madde ve karışımlar hakkında bilgi verilir. Saf maddenin içinde kendisinden başka
madde bulunmadığı en küçük parçasının bile yine kendisi olduğu söylenir. Örnek
olarak; saf su, külçe altın, cıva, demir vs. verilir.
Karışımların ise iki ve daha fazla farklı
saf maddenin kendi özelliklerini kaybetmeden bir araya gelmesiyle oluştuğu söylenir.
Örnek olarak; reçel, çiçek demeti, salata, toprak, hava vs. verilir. Dersin
başında öğretmenin hazırladığı bitki çayının bir karışım örneği olup olmadığı
öğrencilere sorulur.
Karışımların bazı yöntemlerle
ayrılabildiğini az önce yaptığımız deneyde gördüğümüz hatırlatılır. Bunların
neler olduğu bir kez daha söylenir.
Eleme ile ayırmayı değişik büyüklükteki
katı tanecikleri ayırmada kullandığımızı, süzme ile ayırmayı sıvı maddeler ile
karışmış katı maddeleri ayırmada kullandığımızı, mıknatıs ile ayırmayı
karışımın içinde mıknatısı çekebilen türde bir madde olduğunda kullandığımızı
söyleriz.
DERİNLEŞTİRME
Öğretmenin hazırlamış olduğu video/şarkı
öğrencilere izlettilir.
“Ben Neyim?” etkinliği yapılır. Öğretmen
sınıf mevcuduna göre hazırlamış olduğu kartların üzerine karışık olarak saf
madde ve karışımlar ile ilgili görseller bilgiler koyar. Öğrencilerden bunları
görmeden çekmelerini ister. Öğrencilerin aldıkları kart karışıma ait ise
öğretmenin sınıfın bir köşesine astığı karışım ipinin üzerine gelip mandal ile
tutturmaları istenir. Eğer aldıkları kart saf maddeye ait ise öğretmenin
sınıfın başka bir köşesine astığı saf madde ipine mandal ile asmaları istenir.
“Karışık Küpler” etkinliğine geçilir.
Öğretmen sınıfa önceden hazırlamış olduğu iki adet küp getirir. Küplerin
üzerinde farklı saf maddelerin fotoğrafları vardır. Tahtaya gelen öğrenci iki
küpü birden yere atar ve üste gelen yüzeyde hangi maddeler varsa onları masadan
alıp karıştırır. Ardından bu karışımı nasıl ayırabileceğini düşünür ve ne ile ayırmaya
karar verdiyse (mıknatıs, elek, süzgeç) karışımı ayırır.
Bu etkinlik birkaç defa sınıfta
tekrarlanır. Yaptıkları karışımlar ve uyguladıkları ayırma yöntemleri tahtaya
yazılır.
DEĞERLENDİRME
Boşluklar olan kavram haritasına doğru
cevap üstteki kutucuktan seçilerek kavram haritası tamamlanır ve konu
pekiştirilmiş olur.
DERSİN DİĞER DERSLERLE İLİŞKİSİ
Karışımların içindeki maddeleri sayarken
matematik dersi ile ilişkilendirmiş oluyoruz.
PLANIN UYGULAMASINA YÖNELİK AÇIKLAMA
Kazanımlar programda 6 ders saati
belirtilmiştir. Bu planın uygulanma süresi 30 dakika ile sınırlıdır.
Fen bilimleri dersi saf madde ve karışım konusu ders planı ile ilgili görüşlerinizi yorum yaparak bize bildirebilirsiniz.
Fen bilimleri dersi saf madde ve karışım konusu ders planı ile ilgili görüşlerinizi yorum yaparak bize bildirebilirsiniz.
Emeğinize sağlık, çok güzel. Emekleriniz boşa gitmeyecektir, gelecek nesil sizin elllerinizde büyüyecek.
YanıtlaSil