Fen bilimleri dersinde varlıkların hareket özellikleri konusunu anlatırken varlıkların hızlanma, yavaşlama, sallanma, dönme, yön değiştirme gibi hareket özellikleri olduğunu anlattık.
Fen Bilimleri Varlıkların Hareket Özellikleri Ders Planı 5E Modeli
Fen bilimleri dersi varlıkların hareket
özellikleri konusu ders planı ile ilgili görseller planın sonunda yer
almaktadır.
BÖLÜM 1
- DERSİN ADI: Fen Bilimleri
- SINIF: 3. Sınıf
- ÜNİTE ADI / NO: Kuvveti tanıyalım, Fiziksel olaylar
- KONU: Varlıkların hareket özellikleri
- ÖNERİLEN SÜRE: 6 ders saati
- BELİRLENEN SÜRE: 30 dakika
BÖLÜM 2
ÖĞRENCİ KAZANIMI
- 3.3.1.1. Hareket eden varlıkları gözlemler ve hareket özelliklerini ifade eder.
BİLİMSEL SÜREÇ BASAMAKLARI
- Varlıkların hareket özelliklerini gözlemler.
- Cisimleri hareketlerine göre sınıflandırır.
- Gözlemlediği farklı hareketleri rapor haline getirir.
- Oluşturduğu raporu sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
ÜNİTE KAVRAMLARI
Hızlanma, yavaşlama,
dönme, sallanma ve yön değiştirme
ÖĞRETME-ÖĞRENME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Buluş
yoluyla öğretim stratejisi, bilgisayar destekli öğretim, soru cevap öğretim
tekniği, anlatım yöntemi, gözlem yapma, kavram haritası, eğitsel oyun
KULLANILAN ARAÇ GEREÇLER ve KAYNAKLAR
Ek1,
Ek2, Ek3, Ek4, Ek5, powerpoint sunum, kukla, tahta kalemi, mıknatıs, kitap,
akıllı tahta
BÖLÜM 3
ÖĞRETME - ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
GİRİŞ
Sınıf 5 veya 6 kişilik kümeler
oluşturulacak şekilde hazırlanır. Öğretmen sınıfa girdiğinde öğrencilerle
selamlaşır ve öğrencilere bugün bir konuğumuz var, sizlere ve bana sormak
istediği sorular varmış, gelsin mi konuğumuz der. Öğretmen hazırladığı kuklayı
eline takar. Kukla ile Ek-1'deki konuşma gerçekleşir. (Merhaba arkadaşlar nasılsınız? Kafama takılan bazı sorular var. Öğretmenim
size sormamı, sizin bana yardım edebileceğinizi söyledi. Bana yardımcı olur
musunuz? Hareket nedir arkadaşlar? Peki arkadaşlar,
Canlı varlıklar kendi hareket edebiliyor değil mi? Örnek verebilir misiniz?
Cansız varlıklar nasıl hareket eder? O zaman cansız varlıkların hareket etmesi
için bizim onlara kuvvet uygulamamız gerek değil mi? Arkadaşlar çok teşekkür
ederim bana çok yardımcı oldunuz, hepinize iyi dersler...) Öğretmen çocuklar bahsettiğimiz gibi peki
cansız varlıklar nasıl hareket ediyor hep beraber öğrenelim der.
KEŞFETME
Öğretmen sınıfı 5 gruba ayırır.
Deneylerin masanın üzerinde yapılacağını deney malzemelerini dikkatli
kullanmaları gerektiği uyarılır. Grupları yerlerine oturttuktan sonra
hazırladığı cansız materyalleri (saat, top, plastik su şişesi, araba, rüzgar
gülü... ek3) her gruba her malzemeden gelecek şekilde dağıtır. Öğrencilere
materyalleri dağıttıktan sonra bir kitap yardımıyla rampa yapıp önce arabayı
yokuş aşağı sonra yokuş yukarı gözlemlemelerini söyler, bu şekilde öğretmen
öğrencilerden bu varlıkların nasıl hareket ettirilebileceklerini, varlıklar
hareket ederken neler gözlemlediklerini rapor şeklinde grup olarak bir kağıda
(ek2) yazmalarını ister, çoğaltılan raporlar gruplara dağıtılır ve 5-10 dakika süre
verir. Öğretmen bu süre içerisinde grupları dolaşır gerekli yerlerde ipuçları
verir. Raporların tamamlanması beklenir. Gruplar içinde temsilciler belirlenir.
Raporları grup temsilcileri sınıfta okur.
AÇIKLAMA
Öğretmen hazırladığı sunumu açar
ve hareketleri varlıklardan örnek vererek açıklar. Öğrencilerin deftere
yazmalarını ister. Öğretmen açıkladığı her hareketin sonunda sınıfta bulunan
eşyalardan yararlanarak örnek verir, öğrencilerden de başka örnek vermelerini
ister.
Hızlanma: Canlı ya da cansız varlıkların
hızlarını arttırarak hareket etmelerine hızlanma hareketi denir.
Yavaşlama: Canlı ya da cansız varlıkların
hızlarını azaltarak hareket etmelerine ise yavaşlama hareketi denir.
Sallanma: Bir varlığın ileri geri
hareketine sallanma hareketi denir.
Dönme: Bir varlığın kendi etrafında ya da
başka bir varlığın etrafındaki hareketine dönme hareketi denir.
Yön Değiştirme: Hareket eden bir varlığa
uygulanan kuvvetin etkisiyle cismin yön değiştirmesine yön değiştiren hareket
denir.
DERİNLEŞTİRME
Sınıfta oyun oynanacak alan
açılır. ‘’Öğretmen dedi ki’’ (ek4) oyunu hareketler söylenerek oynanır.
Örneğin; öğretmen dedi ki, sallanan hareket yap, öğretmen dedi ki, yavaşlayan
hareket yap... Sınıfta sıralar geriye
çekilir, ortada boşluk olacak şekilde alan açılır. Öğrencilerden çember
oluşturmaları istenir ve oyun açıklanır. Oyunumuzun adı Öğretmen Dedi Ki ben
sizlere öğretmen dedi ki hızlanan hareket yapın dediğimde hızlı, öğretmen dedi
ki yavaşlayan hareket dediğimde yavaş, öğretmen dedi ki dönen hareket dediğimde
dönen öğretmen dedi ki sallanan hareket dediğimde sallanan hareket
yapacaksınız. Öğretmen dedi ki sallanan ve yavaşlayan hareket yap ikisini aynı
anda yapmaya çalışacaksınız oyunumuz sınıf sınırları içerisindedir. Eğer
örneğin sallanan hareket dediğimde sallanırsanız oyundan çıkarsınız
söylediklerimin önünde öğretmen dedi ki olması gerekiyor, oyundan çıkanlar
yerlerine oturur, anlatamadığım bir şey var mı? Denir. Oyun 2 veya 3 kişi ortada kalana kadar
oynatılır ve tebrik edildikten sonra herkes yerine geçer.
DEĞERLENDİRME
Öğretmen hazırladığı olaylar
zinciri haritasını (ek5) öğrencilerin birleştirmesini ister. Öğretmen
mıknatıslarla oluşturduğu kavram haritası materyallerini tahtaya karışık bir
şeklide asar. Öğrencilere çocuklar sizinle bir harita oluşturacağız haritamızın
konusu bugün öğrendiklerimiz. Bugün neler öğrendik diye sorulur? Öğrencilerden
cevaplar alınır. Tahtaya her gruptan bir öğrenci alınır haritayı oluşturmaları
istenir. Harita oluştuktan sonra öğretmen kavram haritasından konuları tekrar
eder ve dersi bitirir.
DERSİN DİĞER DERSLERLE İLİŞKİSİ
Öğretmen
der ki oyunu oynanarak beden eğitimi ve oyun dersiyle bağlantı kurulur.
Raporu sınıfa sunma kısmında sunum
etkinliği ile Türkçe dersiyle bağlantı kurulur.
PLANIN UYGULAMASINA YÖNELİK AÇIKLAMA
Kazanımlar programda 6 ders saati belirtilmiştir. Bu planın uygulanma süresini
30 dakika ile sınırlıdır.
EK1
Kukla ile Diyalog
Merhaba arkadaşlar nasılsınız?
Kafama takılan bazı sorular var. Öğretmenim
size sormamı, sizin bana yardım edebileceğinizi söyledi. Bana yardımcı olur
musunuz?
Hareket nedir arkadaşlar?
Peki arkadaşlar, Canlı varlıklar kendi
hareket edebiliyor değil mi? Örnek verebilir misiniz?
Cansız varlıklar nasıl hareket eder?
O zaman cansız varlıkların hareket etmesi
için bizim onlara kuvvet uygulamamız gerek değil mi?
Arkadaşlar çok teşekkür ederim bana çok
yardımcı oldunuz, hepinize iyi dersler...
EK2
Gözlem Raporu
- Nesneler
- Nasıl Hareket etti?
- Hareket etmesi için ne yapıldı?
EK3
EK4
"ÖĞRETMEN DEDİ Kİ" Oyunu
Öğretmen her seferinde Öğretmen dedi ki
diye başlayan bir komut verir. Öğretmen dedi ki demeden söylenen komutlara
uyulmaması gerekiyor. Çocuklara birkaç örnek göstererek oyun anlatılır.
Örneğin;
-Öğretmen dedi ki, kuş ol.
-Öğretmen dedi ki, zıpla.
-Öğretmen dedi ki, gülümse...
Bazen komut öğretmen dedi ki demeden verilir.
Örneğin;
-Otur.
-Eller havaya.
Çocuklar öğretmen dedi ki denmeden verilen
komutlara uyarsa yanmış olur. En son kişi kalana kadar devam ettirilebilir.
Size tavsiyem en sona kalanlar bir türlü yanmıyorlarsa "Öğretmen dedi ki,
tek ayak üstünde dur" komutunu verin. Önce hangisi düşerse kaybetmiş olur.
EK5
Fen bilimleri dersi varlıkların hareket özellikleri konusu ders planı ile ilgili görüşlerinizi yorum yaparak bize bildirebilirsiniz.
YORUMLAR