Fen bilimleri dersinde sesin işitmedeki rolü konusunu işledik. Ses şiddetinin işitme için önemli olduğunu gözlemledik. Ses şiddeti ile uzaklık arasındaki ilişkiyi açıkladık.
Fen Bilimleri Sesin İşitmedeki Rolü Ders Planı 5E Modeli
BÖLÜM 1
- DERSİN ADI: Fen Bilimleri
- SINIF: 3. Sınıf
- ÜNİTE ADI / NO: Çevremizdeki Işık ve Sesler / Fiziksel Olaylar
- KONU: Sesin İşitmedeki Rolü
- ÖNERİLEN SÜRE: 6 ders saati
- BELİRLENEN SÜRE: 30 dakika
BÖLÜM 2
ÖĞRENCİ KAZANIMI
- F.3.5.4.1. Ses şiddetinin işitme için önemli olduğunu gözlemler ve her sesin insan kulağı tarafından işitilemeyeceğini fark eder.
- Ses şiddetinin, sesi duyabilmemizi sağlayan özellik olduğu vurgulanır.
- F.3.5.4.2. Ses şiddeti ile uzaklık arasındaki ilişkiyi açıklar.
- Ses şiddeti ile uzaklık arasındaki matematiksel ilişki verilmez.
BİLİMSEL SÜREÇ BASAMAKLARI
- Nesneleri (cisim, varlık) veya olayları çeşitli yollarla bir veya daha çok duyu organını kullanarak gözlemler.
- Bir cismin şekil, renk, büyüklük ve yüzey özellikleri gibi çeşitli özelliklerini belirler.
- Olmuş olayların sebepleri hakkında gözlemlere dayanarak neden-sonuç ilişkileri kurabilir. Açıklamalar önerir.
- İşlenen verileri ve oluşturulan modeli yorumlar.
- Elde edilen bulgulardan desen ve ilişkilere ulaşır.
- Analitik düşünme becerisi gelişir.
ÜNİTE KAVRAMLARI
Ses şiddeti ile işitme arasındaki ilişki, işitme kaybı
ÖĞRETME - ÖĞRENME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Buluş yoluyla öğretim stratejisi, bilgisayar
destekli öğretim, soru- cevap öğretim tekniği, anlatım yöntemi, örnek olay
incelemesi, deney yöntemi, gözlem yapma, kavram haritası, beyin fırtınası
KULLANILAN ARAÇ GEREÇLER ve KAYNAKLAR
- Deneylerde yazılı olan deney malzemeleri, akıllı tahta
- 3. sınıf Fen Bilimleri kitabı (MEB)
- Youtube
- Google görseller
BÖLÜM 3
ÖĞRETME - ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
GİRİŞ
Öğretmen
derse bir hikâye okuyarak başlar.
KEŞFETME
Hikâyeden
yola çıkarak öğrencilere sorular sorup düşünmelerini destekler ve hikâyenin
devamını getirerek bu soruların yanıtlarını derslerinde bulacaklarını söyleyip
öğrencileri güdüler. Derste öğrenilecek konu öncesinde bu aşamada beyin
fırtınası yaptırılır. İp bardak deneyi yapılır. Öğrencilerin sesin nasıl
işitildiğini ve kulak zarının önemini anlayabilmeleri için bir video izletilir.
Daha sonra ses titreşim deneyi yapılır. Ses şiddeti ve işitme arasındaki ilişki
deneyi yaptırılır.
AÇIKLAMA
Ses
şiddeti ve işitme arasındaki ilişki deneyinden yola çıkılarak öğrencilere sorular
sorulur ve verilen cevaplar üzerinde konuşulur, öğretmen eksik kalan kısımları
tamamlar.
DERİNLEŞTİRME
Açıklama kısmında öğrenilenlerin pekiştirilmesi için öğretmen
sınıfa getirdiği bazı müzik aletlerini kullanarak ‘Ne kadar duyuyorsun?’
etkinliğini yapar.
Daha sonra sesin şiddetini gösterebilmek
için ‘Şiddetli ses deneyi’ yapılır.
DEĞERLENDİRME
Hangi sesin daha şiddetli olduğunu kavrayabilmeleri için
karşılaştırma etkinliği yapılır.
Kavram haritasındaki boşluklar öğrencilerle
birlikte doldurulur.
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
GİRİŞ
Öğretmen sınıfa girer. Öğrencilere
‘Çocuklar bugün dersimize bir hikâye ile başlayalım mı?’ der ve ‘GÜRÜLTÜLÜ BİR
SABAH’ (EK-1) isimli hikâyeyi okumaya başlar.
KEŞFETME
(Öğretmen hikâyeye ara verir ve öğrencilerle
aşağıdaki soruları sorar ve cevapları hakkında sınıfta konuşulur…)
Öğrencilere babasının Esin’i neden
duymadığı hakkında tahminleri sorulur.
(Hikâyeye devam edilir.)
Hikâyeyi bitiren öğretmen öğrencilerden
kulaklarını kapatmalarını ister. Öğrenciler kulaklarını kapattıktan sonra
öğrencilere sorular sorar. Ardından öğrencilerin kulaklarını açmalarını ister
ve neden cevap vermediklerini sorar. Bunun üzerine sınıfta konuşulur. Daha
sonra tahtaya bir öğrenci gelir. Öğrencinin ses çıkartarak arkadaşlarına doğru
yürümesi istenir bu sırada da arkadaşlarının kulakları az önceki gibi
kapalıdır. Ses çıkarma işlemi bittikten sonra tahtadaki arkadaşının çıkardığı
sesleri duyup duymadığı sınıfa sorulur ve bu konu üzerinde konuşulur.
Evet çocuklar bizler de bugün hep beraber
Esin’in pencereyi açınca ve babasına doğru yaklaştıkça neden sesi daha fazla
duyduğunu öğreneceğiz.
‘Haydi başlayalım!’ der.
Ses deyince aklınıza ne geliyor? Sorusu
sorulur. Gelen cevaplar tahtaya yazılarak sınıfta beyin fırtınası yapılır.
Sesi hissettirmek için öğrencilere ‘İp ve
Bardak deneyi’ yaptırılır.
İP VE BARDAK DENEYİ
Öğrencilerin sesi hissetmeleri sağlamak
için tahtaya iki öğrenci alınır ve öğretmenin önceden yapmış olduğu iki tane
bardağın ortasından geçirilmiş ip yardımıyla oluşturulmuş bardaklar çocuklara
verilir. Sırayla biri bardağın içine konuşması ve diğerinin de ipin diğer
ucundaki bardağı kulağına koyup dinlemesi istenir. Nasıl bir ses duydukları sorulur.
Sesin nasıl duyulduğunu görebilmeleri için
bir video izletilir ve video açıklanır. (EK-2)
Video izlendikten sonra ses titreşimini
görmeleri için ses titreşim deneyi yaptırılır.
SES TİTREŞİM DENEYİ
https://www.youtube.com/watch?v=vY6BTjAARkA&t=7s
Linkteki videoda olduğu gibi düzenek
öğretmen tarafından hazırlanır. Ders sırasında bir öğrenci tahtaya çıkarılır ve
bardağın altındaki delikten bağırması istenir. Daha sonra öğrencilerle birlikte
aynadan yansıyan lazerin hareketleri gözlemlenir. Bu lazer tek bir nokta iken
neden bağırınca düz bir çizgi halini aldığı öğrencilere sorulur ve sınıfça
konuşulur.
Deney bittikten sonra öğretmen sınıfa
“Çevremizdeki her sesi duyabiliyor muyuz?” Diye sorar. Bu konu hakkında
konuştuktan sonra ‘Ses şiddeti ile işitme arasındaki ilişki’ deneyine geçilir.
SES ŞİDDETİ İLE İŞİTME ARASINDAKİ İLİŞKİ
Malzemeler:
2 adet silgi, 2 adet kalem, cam bardak, çay
kaşığı
Sınıf 4 gruba ayrılır.
-1. Grup: 2 adet silgi verilir. Silgileri
birbirlerine sürtmeleri istenir.
-2. Grup: 2 adet kalem verilir. Kalemleri
birbirine vurmaları istenir.
-3. Grup: Çay kaşığı ve cam bardak verilir.
Çay kaşığı ile bardağa vurmaları istenir.
-4. Grup: Hiçbir şey verilmez. Gruptaki iki
kişinin fısıltıyla birbirlerine bir şeyler söylemesi istenir.
Gruplardan sırayla öğrenciler gelip
yaptıkları deneyi sınıf arkadaşlarına gösterirler. Sınıfça ses duyulup
duyulmadığı duyulduysa nasıl bir ses duyulduğu duyulmadıysa neden duyulmadığı
tartışılır. Zamana göre gruplar kendi aralarında yer değiştirirler kısaca istasyon
tekniği şeklinde devam ederler. Bu sayede her öğrenci her gruptaki sesleri
işitmiş olur.
AÇIKLAMA
Deneyde de gördüğümüz gibi her sesi
işitemiyoruz. Bizim sesleri işitmemiz çıkardığımız ya da çıkan seslerin
yüksekliği ile alakalıdır. Biz buna sesin şiddeti diyoruz. Ses şiddeti,
seslerin işitilmesini sağlayan ses özelliğidir. Bir ses ne kadar şiddetliyse
duymamız o kadar kolay olur. Fakat çok şiddetli sesler de vardır. İnsanın
ürettiği ses arının ürettiği sesten şiddetlidir. Uçağın ürettiği ses otomobilin
ürettiği sesten şiddetlidir.
Deneyde 4. grupta da gördüğümüz gibi kısık
sesle konuşan iki kişinin birbirlerine ne söylediklerini çoğu zaman
duyamazsınız. Yine, arkanızdan size sessizce yaklaşan birinin sesini duymakta
zorlanırsınız fakat aynı kişi arkanızdan sizi yüksek sesle çağırdığında o
kişinin sesini kolaylıkla duyarsınız. Bu durumda kişinin sesi, duyabileceğiniz
şiddette olur.
Slaytta televizyon izleyen bir çocuk
fotoğrafı gösterilir ve ‘öğrenci televizyonun sesini duyamamaktadır bu
öğrenciye televizyonun sesini duyabilmesi için ne yapmasını önerirsiniz?’ diye
sorulur. Cevaplar sınıfta tartışılır.
DERİNLEŞTİRME
Ne Kadar Duyuyorsun? deneyi yapılır.
NE KADAR DUYUYORSUN?
Öğretmenin derse gelmeden hazırlamış olduğu
bir tane davul ve bir tane marakas, seçilen 3 öğrenciye verilir. Öğrenciler ilk
önce koridorda çalar daha sonra sınıfın içinde çalar. Sınıfın bu iki ses
arasında nasıl bir fark olduğu sorulur. Koridorda çalan sesin neden daha az
olduğu sorulur. Cevaplar sınıfta tartışılır. En son olarak, dersin başında
öğrencilere okunan hikâye ile bu etkinlik arasında bağlantı kurulur ve
çocuklara “Çocuklar şimdi anladık mı Esin babasının yanına giderken ve camı
açtığında sesin neden daha fazla arttığını?” Sorusu sorulur. Daha sonra
“Şiddetli Ses Deneyi” ne geçilir.
ŞİDDETLİ SES DENEYİ
Malzemeler:
Cam bardak, alüminyum folyo parçası, ip,
ipi sabit bir şekilde tutan aparat, metal kaşık
Alüminyum folyo küçük bir top şekline getirilir.
Bu top sabitlenmiş bir şekilde sarkan ipe bağlanır. Bağlanan top bardağın
içinde olacak şekilde sarkıtılır. İpin sabit bir şekilde durduğuna emin
olduktan sonra metal kaşık ile cam bardağa bir kez vurulur ve toptaki hareket
gözlemlenir.
Bu deneyden sonra çocuklara şiddetli ses
küçücük bir topun hareket etmesini sağlıyor. Bu yüzden şiddetli ses insan
kulağına zararlıdır. Bunun sebebi kulak zarımızın çok hassas olmasıdır. Dersin
başında sınıfa okunan hikayeye geri dönüş yapılarak şu cümle kurulur: “Esin’in
babasının neden kulaklık taktığını şimdi anlayabiliyor musunuz?”
DEĞERLENDİRME
HANGİ SES DAHA ŞİDDETLİ ETKİNLİĞİ
Öğrencilere kırmızı ve mavi kartlar
dağıtılır. Kartlar sırasıyla 1 ve 2 olarak numaralandırılır. Slaytta gösterilen
iki resimden hangisi daha şiddetli ise 1 veya 2 numaralı karttan birini
kaldırması istenir.
Gösterilecek olan ikili resimler:
Arı-İnsan
Uçak-Araba
Karınca-Arı
Aslan-Kedi
Bisiklet-Motor
KAVRAM HARİTASI
Boşluklar olan kavram haritasına doğru
cevap üstteki kutucuktan seçilerek kavram haritası tamamlanır ve konu
pekiştirilmiş olur.
DERSİN DİĞER DERSLERLE İLİŞKİSİ
Ne kadar duyuyorsun etkinliğinde öğrencilere
vermiş olduğumuz müzik aletlerini müzik dersinde kendilerinin yapmalarını
isteyebiliriz.
PLANIN UYGULAMASINA YÖNELİK AÇIKLAMA
Kazanımlar programda 6 ders saati
belirtilmiştir. Bu planın uygulanma süresi 30 dakika ile sınırlıdır.
EK 1
GÜRÜLTÜLÜ BİR SABAH
Esin o sabah ‘tak tak tak’ sesi ile
uyanmıştı. Sesin nereden geldiğini merak edip birden pencereye yöneldi.
Pencereyi yavaşça açtı ve sesin daha da yükseldiğini fark etti. Bahçeye
baktığında babasının bahçe kapısıyla uğraştığını gördü. Esin babasının ne yaptığını
çok merak ediyordu. Babasına ne yaptığını sormak için “Baba!” diye seslendi ama
babası duymadı. Esin sesini daha da yükselterek bir daha bağırdı fakat babası
yine duymadı. Esin daha da meraklanmıştı. Esin babasının kendisini duyması için
daha ne kadar bağırabilirdi ki… O sırada içeriden annesi seslendi: “Esin kızım
uyandın mı?” Bunu duyan Esin “Uyandım anne” diye cevap verdi. Esin kendi
kendine “Acaba annem beni duydu mu?” diye düşünürken annesi “Tamam kızım
kahvaltı birazdan hazır olur.” Diye cevap verdi. Esin çok şaşırdı. Annesi Esin’i duymuştu fakat babası
duymamıştı. (Öğrencilere babasının Esin’i neden duymadığı hakkında tahminleri
sorulur.) Esin bu olanlara anlam veremiyordu ve artık merakını gidermek istiyordu.
Babasının yanına gitmeye karar verdi. Koşarak bahçeye çıktı. Babasına giderken
attığı her adımda sesin daha da yükseldiğini fark etti. Artık babasının yanına
gelmişti. Bir de ne görsün babasının kulağında tıkaçlar vardı.
EK 2
Videonun Türkçe hali:
Videonun kaynak linki: https://youtu.be/eQEaiZ2j9oc
Çeviri:
SESİN BEYNE YOLCULUĞU
Hiç sesin nereden geldiğini ve kaynağını
merak ettiniz mi? Sesin beyne giden bütün yolu merak ettiniz mi? Örnek olarak trampeti gösterelim. Trampet
çaldığında ses dalgaları havada yayılmaya başlar. Dış kulak bu dalgaları
yakalar. Daha sonra kulak kanalına iletilir. Daha sonra ses dalgaları kulak
zarına iletilir. Bu ses dalgaları kulak zarını titreterek duymamızı sağlar.
NOT: Öğretmen videoyu anlatırken çeviri
içinden konunun ve düzeyin uygunluğuna göre seçim yapmalıdır.
Fen bilimleri dersi sesin işitmedeki rolü konusu ders planı ile ilgili görüşlerinizi yorum yaparak bize bildirebilirsiniz.
Fen bilimleri dersi sesin işitmedeki rolü konusu ders planı ile ilgili görüşlerinizi yorum yaparak bize bildirebilirsiniz.
Giriş, keşfetme, açıklama, derinleştirme ve değerlendirme basamaklarından oluşan yapılandırmacılığın 5E modelini sesin işitmedeki rolü konusuna çok güzel uyarlamışsınız. Bu nitelikli ders planı için teşekkürler...
YanıtlaSilFen bilimleri ve matematik gibi önemli derslerin ülkemizde içler acısı halde olduğunu okuyoruz. Geçenlerde Milli eğitim bakanlığı dört işlemi bilmeyen çocukların sayısını açıkladı ve şok oldum. Bu türlü çalışmalar çocuklara dersleri sevdirecektir diye umut ediyorum. Daha iyi yetişen nesiller dileğiyle.
YanıtlaSil