Fen bilimleri dersinde aydınlatma ve ses teknolojileri konusunu işledik. Fen bilimleri aydınlatma ve ses teknolojileri konusunu anlatırken geçmişte ve günümüzde kullanılan ses teknolojilerini karşılaştırdık.
Fen Bilimleri Aydınlatma ve Ses Teknolojileri Ders Planı 5E Modeli
Fen bilimleri dersi aydınlatma ve ses
teknolojileri konusu ders planı ile ilgili görseller planın sonunda yer
almaktadır.
BÖLÜM 1
- DERSİN ADI: Fen Bilimleri
- SINIF: 4. Sınıf
- ÜNİTE ADI / NO: Aydınlatma ve Ses Teknolojileri / Fiziksel Olaylar
- KONU: Geçmişten Günümüze Ses Teknolojileri
- ÖNERİLEN SÜRE: 3 ders saati
- BELİRLENEN SÜRE: 30 dakika
BÖLÜM 2
ÖĞRENCİ KAZANIMI
- Geçmişte ve günümüzde kullanılan ses teknolojilerini karşılaştırır.
- Teknolojinin ses araçlarının gelişimine olan katkısı vurgulanır, kronolojik sıralama ve ayrıntı verilmez.
- Ses şiddetini değiştirmeye, işitme yetimizi geliştirmeye ve sesi kaydetmeye yarayan teknolojiler üzerinde durulur.
BİLİMSEL SÜREÇ BASAMAKLARI
- Nesneleri (cisim, varlık) veya olayları çeşitli yollarla bir veya daha çok duyu organını kullanarak gözlemler.
- Olmuş olayların sebepleri hakkında gözlemlere dayanarak
- Neden-sonuç ilişkileri kurabilir. Açıklamalar önerir.
- İşlenen verileri ve oluşturulan modeli yorumlar.
- Elde edilen bulgulardan desen ve ilişkilere ulaşır.
- Analitik düşünme becerisi gelişir.
ÜNİTE KAVRAMLARI
Ses düzeyini değiştirmeye yarayan teknolojiler, işitme
yetimizi geliştirmeye yönelik teknolojiler, ses kayıt teknolojileri
ÖĞRETME - ÖĞRENME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Buluş yoluyla öğretim stratejisi, soru- cevap
öğretim tekniği, bilgisayar destekli öğretim, anlatım yöntemi, örnek olay incelemesi, kavram
haritası, beyin fırtınası
KULLANILAN ARAÇ GEREÇLER ve KAYNAKLAR
- Ses teknolojilerinin prototipleri
- Tarih Şeridi
- Göz bandı
- Youtube
- Google Resimler
BÖLÜM 3
ÖĞRETME - ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
GİRİŞ
Öğretmen
derse çalışan bir mikrofon ile girer.
Eğlenceli bir video izletilir.
KEŞFETME
Öğrencilere
sesi kaydeden, ileten, ses şiddetini değiştiren teknolojilerin prototipleri
dağıtılır.
Öğrencilere bu teknoloji aletleri ile
ilgili sorular sorulur. Ön bilgileri harekete geçirilmeye çalışılır.
AÇIKLAMA
Öğretmen
ders için hazırlamış olduğu sunumu açar. Keşfetme aşamasındaki öğrenci
tarafında yapılan tanımları toparlar. Ses teknolojilerini gruplandırarak
anlatır.
DERİNLEŞTİRME
Öğretmen sınıfı 4 gruba ayırarak öğrencilerden farklı bir ses
teknolojisi üretmeleri istenir.
DEĞERLENDİRME
Kavram haritası oluşturulmaya başlanır. Boş bırakılan örneklerin
önünde bilmeceler vardır. Bilmeceyi tahmin eden öğrenci doğru olup olmadığı
kontrol etmek için resmi açar eğer doğruysa kavram haritasına yerleştirir.
GİRİŞ
Öğretmen sınıfa ses teknolojileri ile
girer. Kaset, cd, mikrofon, hoparlör, telefon dışındaki ses teknolojileri için
prototipleri ile girer. Mikrofonu alır ve ‘’ Günaydın çocuklar nasılsınız?’’
der. Cevap aldıktan sonra elindekini daha önce gören olup olmadığını sorar.
Megafonla ilgili komik bir çizgi film izletilir. İzleme sırasında video
durdurulur ve öğrencilere videonun diğer kısmını tahmin etmeleri istenir.
Tahminler alındıktan sonra video yeniden oynatılmaya başlanır.
İzletilecek videonun Linki:
https://www.youtube.com/watch?v=oCyXsHC-lQ47
KEŞFETME
Öğrenciler 2’şerli gruplar olması istenir.
Tahtaya 5 grup çıkartılır. Öğrencilerden kendi aralarında ağzından
çıkarabilecekleri bir ses belirlemeleri istenir. Örneğin: Rüzgar sesi, Kuş sesi
vb. Daha sonra gruplardaki bir öğrencinin gözleri kapatılır. Gözleri kapatılan
öğrenciden eşini bulması istenir. Fakat burada ses çıkartacak öğrenciden
belirlemiş oldukları sesi kısık bir ses tonu ile söylemesi istenir. Gözleri
kapalı öğrencilerin eşlerini bulmada sıkıntı çekecekleri gözlemlendikten sonra
herkesin yerine oturması söylenir.
Öğrencilere eşinizi bulabildiniz mi? Daha kolay bulabilmek için ne olması
gerekirdi?
Eğer sadece sınıfta olmasaydık bir konser
alanında olsaydık sahnedeki sesi nasıl duyacaktık?
Bir futbol maçında olsaydık spikeri duymak
için neye ihtiyacımız vardı?
Soruları iletilir.
Bu soruların cevapları alındıktan sonra
teknolojinin hayatımıza girdikten sonra sesin işitilmesinde, aktarılmasındaki
kolaylıklardan bahsedilir ve öğrencilerden teknoloji ve sesin tanımı alınmaya
çalışılır. Daha sonra sınıfa getirilen materyaller öğrencilere dağıtılır.
Dağıtılan materyallerin öğrenciler tarafından incelenmesi istenir.
İncelendikten sonra öğrencilere ‘’Daha önce çevresinde bu aletlerden gören oldu
mu?’’ sorusu sorulur. Cevap aldıktan sonra gören öğrencilerden ne için
kullandıkları konusunda tartışılır.
AÇIKLAMA
Bu ders için hazırlanmış olan sunum akıllı
tahtada açılır. Teknoloji ve sesin tanımı yapılır. Daha sonra günlük
hayatımızda kullanmakta olduğumuz ses cihazları anlatılmaya başlanır. İlk önce
ses cihazından bahsedilir ses dinletilir. Ses teknolojilerinin 3 gruba
ayrıldığını gösterir. Konu bittikten sonra kısa bir oyun oynayacağız denir oyun
şu şekildedir:
Öğrenilmiş olan ses teknolojilerinin tarih
şeridinde geçmişten günümüze sıralamaları istenir. Tahtaya resimler
yapıştırılır. Tarih şeridi boştur ve öğrencilerden ilk önce hangisinin gelmesi
gerektiği sorulur. Öğrencilerle beraber tartışılarak öğretmen kontrolünde doğru
bir şekilde sıralanır.
DERİNLEŞTİRME
Sınıf 4 gruba ayrılır. Öğretmen her gruba
A3 boyutunda resim kağıtları dağıtır. Öğrencilere yeni bir ses teknolojisi
oluşturmaları istenir. Oluşturacakları ses teknolojisinin ilk önce resmini
çizmeleri daha sonra hangi gruba ait olduklarını yazmaları (Sesi ileten, Sesi
kaydeden, Ses şiddetini değiştiren) istenir. Bu üretmiş oldukları teknolojik
ses aletinin 2 olumsuz ve onu diğer ses teknolojilerden farklı kılacak 2 olumlu
özellik, nerelerde kullanılabileceği yazıldıktan sonra en son grup sözcüsünün
oluşturmuş oldukları ses teknolojisini sınıfa sunması istenir.
DEĞERLENDİRME
Öğretmen hazırlamış olduğu kavram
haritasının başlılarını tahtaya yapıştırır. Sınıfı iki gruba ayırır.
Öğrencilere çocuklar sizinle bir harita oluşturacağız haritamızın konusu bugün
öğrendiğimiz konuyla alakalıdır der. İlk
önce kavram haritasının ana başlıkları yapıştırılır daha sonra her gruptan bir
öğrenci çağırır. Örnekler resimlidir. Resimlerin önünde takılıp çıkabilen a5
boyutunda küçük kağıt vardır. Bu kağıtta bilmece yazar. Tahtaya çıkan öğrenci
Örnektir kısmına yapıştıralacak olan resmi alır fakat resmi görmez resmin
önünde bilmece yazar. Bilmeceyi yüksek sesle okur. Sadece bir kez tahmin etme
hakkı vardır. Tahmin ettikten sonra cevabını sınıfa söyler. Ve kontrol etmek
için bilmeceli kağıdı çıkartır. Önünde resim ortaya çıkar eğer doğru ise ikinci
bölüme geçer çıkan öğrenci takımına puan kazandırabilmek için bulmuş olduğu
resmi 3 bölüme ayrılmış kavram haritasında doğru yerleştirmesi gerekir. Doğru
yerleştirirse 1 puan alır ver sıra diğer takıma geçer.
BİLMECELER
Fonogrof
Sesleri kayıt eder
İstersen tekrar eder
Şimdi yerine gramafona bıraktı
Edison tarafından yapıldı
Kaset
Şarkın bittiğinde sar geri
Devam etsin aynı yeri
İstediğin her sesi yuttu sesi
Kendisi küçücük bir kutu
Steteskop
Dinlersin vücuttaki sesleri
Koyulursa sırtına
Duyulur belki kalbinin sesi
Hoparlör
En yakın arkadaşıdır mikrofon
Alır sesi yükseltir
Çok çıkarsa sesi
Bulunduğu yeri titretir
Mikrofon
Konuşursan ona
İletir sesi uzaktaki aygıta
Değişti sesin şiddeti
Beni bulabildin mi?
Son olarak bugün derste ne öğrendikleri
sorulur ve kısaca özetlenerek ders bitirilir.
DERSİN DİĞER DERSLERLE İLİŞKİSİ
Müzik dersinde söylenilen şarkının kaydedilip
dinlemeleri istenir.
PLANIN UYGULAMASINA YÖNELİK AÇIKLAMA
Kazanımlar programda 3 ders saati
belirtilmiştir. Bu planın uygulanma süresi 30 dakika ile sınırlıdır.
Fen bilimleri dersi aydınlatma ve ses
teknolojileri konusu ders planı ile ilgili görüşlerinizi yorum yaparak bize
bildirebilirsiniz.
emeğinize sağlık muhteşem bir plan olmuş
YanıtlaSil