Matematik dersinde uzamsal ilişkiler konusunu işledik. Daha sonra öğrencilerden uzamsal ilişkileri ifade etmeleri bekledik.
Matematik Uzamsal İlişkiler Ders Planı
Matematik dersi uzamsal ilişkiler konusu ders planı ile ilgili materyal görselleri planın sonunda yer almaktadır.
I. Biçimsel Bölüm
- Ders: Matematik
- Ünite: Geometri
- Konu: Uzamsal İlişkiler
- Süre: 8 ders saati
Yöntem ve teknikler
Soru cevap yöntemi, Buluş keşfetme stratejisi, Eğitsel oyunlar, Beyin fırtınasıKaynak, araç-gereç, materyal
Sunu-1, Küçük top, 10 tane A4
kağıdı, ek-1 Bahçe materyali, ek-2 cümleler, tahta kalemi
Hedefler
Uzamsal ilişkileri ifade etmek için uygun terimleri kullanır.
Bir model üzerindeki ögelerin birbirine göre
durumlarını uzamsal ilişkilerin uygun terimlerini kullanarak açıklar.
II. Dersin İşleniş Bölümü
A- Hazırlık/Giriş etkinlikleri (Yaklaşık 1/4 süre)
Öğretmen öğrencilere ‘’Bugün ki konumuz Uzamsal ilişkiler,
uzamsal ilişki denilince aklımıza neler geliyor.’’ sorusunu sorar.
Öğrencilerden cevap beklenir, öğrencilerden cevap gelmezse ‘’ Aslında bu
ilişkiler günlük hayatta hepimizin sıkça kullandığı kavramlardır, bir nesnenin
bulunduğu yeri tarif ederken bu ilişkilerden yararlanırız. Hep birlikte bu
kavramlar nelermiş bakalım, öğrenelim.’’ denir. Sunum açılır. ‘’Zeynep
arkadaşımız sizden bir şey rica etmiş hep birlikte sorularını cevaplayalım
mı?’’ denir.
B- Geliştirme sunu/Geliştirme Etkinlikleri (Yaklaşık 2/4 süre)
Öğretmen sunum üzerinden resimlerdeki varlıkların yerlerini
sorar. Görseller ilk kez gösterildiğinde öğretmen uzamsal ilişkileri anlatmaz.
Öğrencilerin gördüğü görsellerdeki ilişkiyi kurmasını, görselde hangi uzamsal
ilişki verilmişse öğrencinin o ilişkiyi bulmasına yönelik sorular sorar.
Örneğin sunumun 2. sayfasında havuzun içinde ve dışında duran çocuk var demek
yerine öğrencilere ‘’ Çocuk havuzun neresinde?’’ sorusu sorulup öğrencilerden içeride
ve dışarıda kelimelerini kullanmaları beklenir. İçinde ve dışında örnekleri
bittikten sonra Öğretmen öğrencilere gördüğümüz bu resimlerde hangi uzamsal
kavramları öğrendik diye sorar ve aldığı cevabı tahtaya yazar. Bu yazma işlemi
sunum bitene kadar örnek uzamsal ilişki sonrası yapılır. Öğrenciler hep
birlikte öğretmenin sorularına sunum bitinceye kadar cevap verirler. Sunum
bittikten sonra öğretmen daha önce hazırladığı materyali (ek1) tahtaya asar.
(Sadece kartondan hazırladığı materyali) mıknatıslı olan materyaller tahtaya
yapışıyorsa tahtaya yapışmıyorsa öğrencilere gösterildikten sonra tahtaya yakın
bir masaya bırakılır, öğretmen bir kutunun içine daha önceden yazmış olduğu
cümleleri (Ek2) katlayarak koyar. Öğrencilere şu açıklamayı yapar: Çocuklar bu
tahtada gördüğünüz bizim bahçemiz mıknatıslı olan nesnelerle bahçemizi
dolduracağız şimdi elimdeki topu bir arkadaşınıza atacağım ve kutudan bir kağıt
çekmesini isteyeceğim arkadaşınız cümleyi içinden okuyup materyalleri kartonun
üzerine yapıştıracak. Örneğin kağıtta bulut güneşin arkasındadır yazıyorsa
arkadaşımız bulutu ve güneşi alıp kağıtta istendiği gibi bahçemize yapıştıracak
işlemi bittikten sonra biz acaba arkadaşımızın kağıdında hangi cümle yazıyordu
diye tahmin etmeye çalışacağız tahmin ettikten sonra arkadaşımız topu başka bir
arkadaşına atacak kağıtlar bitene kadar bahçemizi dolduracağız der. Aldığı
küçük topu öğrencinin birisine atar. Öğrenciler tahtaya çıkıp materyalle
çalışmalarını yaparlar.
C- Sonuç etkinlikleri (Süre 2-5 dakika)
Öğretmen öğrettiği kavramları tekrar eder. Öğrencilerinden
ödev olarak ‘’Ek3’’ teki çalışmayı yapmalarını ister.
III- Değerlendirme (Sınama Durumu) Bölümü (Yaklaşık 1/4 süre)
Sınıf bu bölüm için daha önceden hazırlanır yere 10 tane a4
kağıdı bir yuvarlak olacak şekilde yapıştırılır. Tahtaya 10 öğrenci çağrılır
her kağıdın üzerine bir öğrenci çıkar. Öğretmen öğrencilere şimdi bir oyun
oynayacağız. Ben size sağa, sola, öne, arkaya gibi hareket etmeniz gereken yönü
söyleyeceğim. Sizlerde bu hareketleri aynı anda yapmaya çalışacaksınız. Sağa
dediğimde herkes sağa, sola dediğimde herkes sola, öne dediğimde herkes bir
adım öne, arkaya dediğimde herkes bir adım geriye çıkacak aynı şekilde içine
dediğimde de herkes bir adım ileri dışına dediğimde herkes bir adım geriye çıkacak
der ve anlatamadığım bir yer var mı diye sorar. Oyun 2-5 dakika oynatılabilir.
Öğrenciler yerlerine geçtikten sonra teşekkür edip ders bitirilir.
- Dağ evin arkasındadır.
- Gökkuşağı dağın üstündedir.
- Çocuk arabanın içindedir.
- Güneş bulutların arasındadır.
- Tavşan çiçeklerin önündedir.
- Uçurtma evin üstünde ve kuşun aşağısındadır.
- Köpek kulübenin önünde ve kedinin yanındadır.
- Çocuk ağacın altındadır.
- Tavşan evin arkasındadır.
- Bank evin yakınındadır.
- Kuş bankın üzerindedir.
- Kaplumbağa evin dışındadır.
Matematik dersi uzamsal ilişkiler konusu ders planı ile ilgili görüşlerinizi yorum yaparak bize bildirebilirsiniz.
1. sınıf matematik dersi, okul hayatım boyunca eğlenceli bulduğum tek matematik dersiydi. Sonra buz gibi soğudum :)Bizim zamanımızda da böyle eğlenceli yöntemler olsaydı sanırım soğumazdım. Bu arada siteyi tanıyamadım. Hatta farklı bir blog yorum bırakmış hissine kapıldım. Gelince anladım. Bir hayli değişmiş buralar. Hayırlı olsun bakalım. :)
YanıtlaSilFotoğraflara yazıya emek vermişsiniz
YanıtlaSilUzamsal ilişkiler konusu birazda ana sınıfında iyice pekistirilmeli..Ülkemizde kesme boyamaya verilen yoğunluk bu konuların eş geçilmesine neden oluyor..Halbu ki bu konu matematiğin temel taşı..
YanıtlaSilEmeğinize sağlık çok eğitici olmuş
YanıtlaSilBlogun adımı değişmiş gene son derece yararlı bilgiler
YanıtlaSilMerhabalar...
YanıtlaSil4.sınıf matematik kazanım standart ölçme araçlarını kullanarak açı oluşturur nasıl yapabilirim yardımcı olur musunuz
Bizim zamanımızda yoktu bu kadar teferruat sanırım yada ben hatırlamıyorum 🙈uzun zaman oldu.
YanıtlaSilBilgiler için teşekkürler