Fen bilimleri dersi ses kirliliği konusu. Fen bilimleri dersi 5e modeli ders planı. Ses kirliliği. Aydınlatma ve ses teknolojileri. Ders planı.
Fen Bilimleri Ses Kirliliği Ders Planı 5E Modeli
Fen bilimleri dersi ses kirliliği konusu ders planı ile ilgili görseller planın sonunda yer almaktadır.
BÖLÜM 1
- DERSİN ADI: Fen Bilimleri
- SINIF: 4. Sınıf
- ÜNİTE ADI / NO: Aydınlatma Ve Ses Teknolojileri
- KONU: Ses Kirliliği
- ÖNERİLEN SÜRE: 5 ders saati
- BELİRLENEN SÜRE: 35 dakika
BÖLÜM 2
ÖĞRENCİ KAZANIMI
- F.4.5.5.1 Ses kirliliğinin nedenlerini sorgular.
- F.4.5.5.2 Ses kirliliğinin insan sağlığı ve çevre üzerindeki olumsuz etkilerini açıklar.
- F.4.5.5.3 Ses kirliliğini azaltmaya yönelik çözümler üretir.
BİLİMSEL SÜREÇ BASAMAKLARI
- Nesneleri (cisim, varlık) veya olayları çeşitli yollarla bir veya daha çok duyu organını kullanarak gözlemler.
- Olmuş olayların sebepleri hakkında gözlemlere dayanarak açıklamalar önerir.
- Öğretmen gözetiminde basit araştırmalarda gerekli malzeme ve araç gereçleriseçer; becerikli, emniyetli ve etkin bir şeklide kullanır.
- Elde edilen bulgulardan yeni ilişkilere ulaşır.
ÜNİTE KAVRAMLARI
Ses kirliliği ve olumsuz etkileri, ses kirliliğini önlemek için
yapılması gerekenler.
ÖĞRETME - ÖĞRENME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Buluş yoluyla öğretim stratejisi, bilgisayar
destekli öğretim, soru- cevap öğretim tekniği, anlatım yöntemi, örnek olay
incelemesi, gözlem yapma, kavram haritası, drama.
KULLANILAN ARAÇ GEREÇLER ve KAYNAKLAR
Öğretmen: Bilgisayar ve projeksiyon, kavram
haritası
Öğrenci: Deney için gerekli malzemeler,
ders kitabı
BÖLÜM 3
ÖĞRETME - ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
GİRİŞ
Öğretmen sınıfa selam vererek ve öğrencilerle sohbet ederk başlar“Evet
çocuklar bildiğiniz gibi geçen günlerde
kendime bir tane motorsiklet aldım ve okula gelirken onu kullanıyorum peki siz okula gelirken hangi ulaşım
araçlarını kullanıyorsunuz diye sorulur. Öğrencilerden cevap alınır.Daha sonra öğretmen benim motorsiklet çok yüksek
ses çıkarıyor denilerek ses kaydı dinletilir peki sizin kullandığınız ulaşım
araçları ses çıkarıyor mu diye sorulur.
Daha sonra öğretmen “Peki çocuklar çevrenizde motor gibi sesi yüksek
olarak çıkan başka neler vardır?” der. Daha sonra öğretmen ses kirliliğine
örnek teşkil edebilecek olan seslerin bulunduğu kısa bir video izletir.
KEŞFETME
Bu aşamada sınıf üç gruba ayrılır ve her
gruba ses kirliliğine örnek oluşturulabilecek senaryolar verilir. Her gruba üç
dakika süre verilerek öğrencilerin senaryoda verilen durumu grupça çizmeleri
ve drama kullanarak sınıf önünde canlandırmaları istenir. Daha sonra ise
senaryodaki durumun nedenleri, sonuçları ve alınabilecek önlemlerin neler
olabileceği öğrencilere sorulur.
AÇIKLAMA
Öğretmen hazırlamış olduğu slayt yardımıyla ses kirliliğinin ne olduğunu, nasıl
meydana geldiğini ve ses kirliliğinin sonuçlarının neler olduğunu öğrencilere
açıklar. Öğrencilere desibel kavramını somutlaştırmak için üç adet telefona
indirilen sesin desibelini ölçen telefon uygulaması açılarak her gruba verilir.
Öğrencilerden çeşitli sesler çıkartarak çıkardıkları seslerin desibelini
gözlemlemeleri istenir.
DERİNLEŞTİRME
Öğretmen tarafından
hazırlanan kavram haritası öğrencilere tamamlattırılır. Daha sonra ise sınıf üç
gruba ayrılır ve sesin nasıl yalıtıldığı deneyi yapılır. Bu deney için her gruba
bir ses kaynağı ve birer adet aynı boyutta olan
büyük kutu ve aynı boyutta oalan birer adet küçük kutu verilir. Verilen kutuların yanında bir gruba
gazete, bir gruba poşetler ve son gruba ise
bezler verilir. Öğrencilere verilen ses kaynaklarının küçük kutunun içine koymaları ve küçük kutuyuda
büyük kutunun içine koyup verilen malzemeler yardımı ile ses kaynağını
yalıtmaları istenir. İşlem tamamlandıktan kutulardan çıkan sesleri
gözlemlemeleri ve yorumlamaları istenir.
DEĞERLENDİRME
Öğretmen sınıfı iki gruba
ayırır. Daha sonra öğretmen tarafından hazırlanan ve içinde sorular olan pet
bardaklar masanın kısa olan kenarının ucuna aralarında boşluk kalmayacak
şekilde yapıştırılır. Daha sonra iki gruptan da birer gönüllü öğrenci
çıkartılır. Masanın üzerine üç adet pinpon topu bırakılır ve öğrencilerin bu
topları üfleyerek pet bardaklara sokmaları istenir. Öğrenciler pet bardaklara
soktuğu toplar ve cevapladıkları soruların toplamı kadar puan alır. En çok
puanı alan grup birinci olur.
Fen bilimleri dersi ses kirliliği konusu ders planı ile ilgili görüşlerinizi yorum yaparak bize bildirebilirsiniz.
YORUMLAR